Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
26.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Necelý rok po představení baterie CATL Shanxing se představuje její druhá generace. Nabízí ještě vyšší množství uchovatelné energie pro až 1000km dojezdy, současně také umožňuje rychlejší nabíjení.
kp0 (49) | 30.4.202411:37
Půl tuny na 100kWh, nevidím to jako žádný zázrak, pomalá evoluce... Až to bude čtvrt tuny na 100kWh to bude jiná, pak už se nebude řešit jestli spalovák nebo elektriku a na jaké použití.
Odpovědět2  1
ensidia (136) | 30.4.202412:12
No pokrok tam je v tom rychlejším nabíjení, a do stejného prostoru tam toho dali víc. Taky tam nevidím revoluci jak se nám snaží článek nabídnout. Kdyby takhle progresovali CPU ještě tu máme jednojádrové procáky. A hrajeme Prehistorika. Nebudu se dneska rozepisovat o ekologii ­(ale té opravdové­), el.soustavě ­(která už se někdy stává přetížená, FV a Tep. čerpadly už ji dnes dávají záhul­), slabé energetická hustotu baterii v porovnání prakticky se vším, klesající prodeje EL. aut napříč Evropou ­(stopli dotace­), ani to že nejekologičtější auto byl benzínový hybrid vyhlášené v USA. Ale to jsou problémy pro velké kluky. Není to jééé hele budeme zelení narveme do auta baterky a nabiju to FV a budeme super zelení. :D :D :D.

Ale zajímal by mě ten jejich výpočet jestli 1kwh=5kg A počítáme Tesla spotřeba 15kw+­-­/100km. Tak potřebujeme 150kw na 1000km. A to je 750kg. Při takové váze navíc ­(+210kg­) ,musíme počítat se zvýšenou spotřebou. A jsme na 800kg jen na baterii. To je docela drsný v porovnání s 70litry benzínu. :D A tohle je zatím vrchol, co se ještě nemontuje ani seriově.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (5127) | 30.4.202412:34
"Půl tuny na 100kWh, nevidím to jako žádný zázrak, pomalá evoluce..­"

Jestli je to pravda, tak je to naprosto brutální evoluce, záleží ale na úhlu pohledu. Tohle je evoluce LFP baterií a jestli to má 205 Wh­/kg na úrovni akumulátoru, tak je to výrazně více než doposud ­(u LFP, které mají své specifické vlastnosti­). Jestli to má 205 Wh­/kg na úrovni akumulátoru, tak to znamená, že to má ještě mnohem více na úrovni článků. LFP články ale dosud měly jen cca 160­-170 Wh­/kg ­(pod 130 Wh­/kg na úrovni akumulátoru­), takže by to bylo minimálně o polovinu lepší. To je obrovský skok.

Takže se tu dostáváme na hmotnosti a hustoty nejlepších NMC akumulátorů ­(ty mají spíše ještě nižší hustotu než 205 Wh­/kg­), ale s životností LFP ­(tedy tisíce cyklů­), absenci kontroverzních prvků z NMC­/NCA, větší bezpečností, nižší cenou... Tohle je velmi výrazný pokrok, protože to umožňuje zbavit se NMC­/NCA a jejich nevýhod, přitom si ponechat jejich pozitivní vlastnosti, které dosud platily ve srovnání s LFP. Mě to přijde tak podezřele zázračné, až se mi tomu nechce věřit.
Odpovědět2  0
beda99 (4) | 27.4.20240:44
To je docela dost dobrá zpráva.
I 700 km reálných je dost dobrý výsledek, který překonává všechny elektromobily v Evropě. Nebo alespoň neznám žádný který by top dal. Snad jen ten Mercedes a Ioniq 6, ale nevím myslím, žere tolik nedají.

Hlavně to snad konečně zavře huby těm co stále vykřikují. že to nikam nedojde.
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (5127) | 27.4.202412:48
Tak některá ta auta papírově 700 km mají už dnes, ale je třeba dávat pozor na to, zda jde o kombinaci nebo o město, a také to, jaká je skutečná spotřeba.

EQS udává až kombinovaných 798 km ­(ve městě dokonce 838 km­), ale to rozhodně není běžný dojezd. Dívám se, že skuteční lidé s tím jezdí za 23,6 kWh­/100km. Při baterce 118 kWh to dělá rovných 500 km ­(a to ještě při nabíjení 0­-100%­).

Na to, abyste měl bezpečných 700 km, tak potřebujete zhruba 140 kWh+ ­(u běžně velkých a úsporných aut­). Ioniq 6 v praxi lidem žere 19,1 kWh­/100 km, na 700 km tedy potřebujete 134 kWh baterku ­(0­-100%­). I když vezmeme hodně pro­-EV případ, že budeme nabíjet 10­-90% ­(a ne 20­-80 %­), tak už se tu bavíme o potřebě 168kWh baterky. Jenže ono to má 78 kWh.
Odpovědět3  0
Pavel Matějka (1677) | 28.4.20247:27
Jinými slovy, ty udávané čínské dojezdy, o kterých píšete poněkud s despektem, jsou nejspíš o něco reálnější, než ty západní. :­-­)
A jako obvykle když jdete koupit auto, nedozvíte se reálnou spotřebu, ale marketingové číslo, které je rok od roku nejen hezčí, ale hlavně vylhanější.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (5127) | 28.4.20249:56
"jsou nejspíš o něco reálnější, než ty západní. :​­-​­)­"

Nesmysl. MG4 Electric 51kWh ­- v EU 350 km, v Číně 425 km. NIO ET7 100kWh ­- v EU 580km, v Číně 675 km,... Ty evropské jsou o nějakých 15­-20 % níže než ty čínské. A to ještě ty evropské jsou obvykle dost nadhodnocené.

Tady se bavíme o bezpečných 700 km v rozsahu 10­-90% v reálném provozu, ne o dojezdu, který se udává 0­-100%. Ono tutéž situaci máte i u spalovacích aut. Taková naftová Octavia má papírový dojezd okolo 1000 km ­(papírově to má 45l nádrž, ale lidi jsou schopni do toho dorvat i přes 50 litrů­). Jenže i přesto když se podíváte na reálné dojezdy, tak při 1000 km tankuje minimum lidí, nejvíce je to v histogramu mezi 800­-850 km, průměr jako takový je 776 km, a to mám prozatím zpracovanou statistiku nejúspornějších řidičů. Počítám s tím, že to se zpracováním dalších řidičů ještě o něco klesne. Takže abyste se spalovacím autem bez problémů najel 1000 km, musíte mít papírový dojezd asi 1300 km.
Odpovědět3  0
ludek_jelinek (137) | 28.4.202410:42
Tak až do vašich statistik započítáte ty řidiče bílých Škodovek s A, S a C v SPZetkách, tak dejte vědět, na jakém budete průměru. :D :D :D
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (5127) | 28.4.202411:35
Ti tam jsou také. Jde o průměr různých evropských řidičů, kteří si zapisují své hodnoty při dotankování ­(a kteří najedou alespoň 20 tisíc km ročně, což je evropský nadprůměr­). Navíc jsou to zatím ti, kteří jezdí nejúsporněji ­(tedy spíše ti s větším dojezdem­), ta statistika bude pravděpodobně ve výsledku ještě o něco nižší.
Odpovědět0  0
ludek_jelinek (137) | 28.4.202412:04
Že by ti závodníci ve výše jmenovaných vozech jezdili tak úsporně? Co tak pozoruji, většinou je to brzda, plyn a zběsilé kličkování z jednoho pruhu do druhého. ;­-)
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (5127) | 28.4.202412:28
No však říkám, že se ta statistika ještě zhorší. Ti řidiči tam už jsou a ještě přibudou. Pak možná bude nejčastější tankování ne v rozmezí 800­-850 km, ale třeba 750­-800 km a průměr se možná dostane až k 700 km. Takže zvěsti o tom, jak každý se spalovacím autem tankuje po 1000 km, jak se s oblibou tvrdí, bude ještě o to více vzdálen realitě.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1677) | 28.4.202411:36
Psal jsem ­"když jdete koupit auto­", ne ­"když jdete koupit elektromobil­".
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.